Tuesday, November 3, 2009

habih dh DPLI

sungguh saya xsangka...tamat sudah diploma pendidikian lepasan ijazah yang sy ikuti..setelah pahit maung..suka duka kami tempuhi bersama..akhirnya selesai jugak...syukur alhamdulillah kerana dengan rahmat dan pertolongan dari Dia..kami semua tabah dan dapat menamatkan kursus ini...


kepada kawan2 seperjuangan..jgn lpa ukhwah yang pernah terjalin antara kita..

kak syud...harap2 kita posting 1 sekolah..hehe

Lupa emel ngn pasword

salam..
sudah lama saya xupdte blog ni..bukannya apa..sebenarnya saya terlupa apakah paswd dan alamt emel yg st guna ni..truk sungguh..pikia punya pikiaq..mlm ni baru teringat...alhamdulillah....ingt jugak akhirnya

Saturday, April 25, 2009

Sajak Aminah Qutb

sekiranya..
kita cinta kepada manusia..
tak semestinya manusia cinta kepada kita..
tetapi sekiranya..
kitacinta kepada Allah..
nescaya cinta Allah tiada penghujungnya..

sekiranya..
kita cinta kepada manusia..
kita akan cemburu kepada orang yang
mencintai orang yang kita cintai..
tetapi sekiranya..
kita cinta kepada Allah..
kita akan turut mencintai orang yang
melabuhkan cintanya kepada Allah juga..

Ya Allah..
andainya dia adalah jodoh
yang ditetapkan olehMu kepadaku..
maka..
campakkanlah ke dalam hatiku..
cinta kepadanya adalah keranaMu..
dan campakkanlah ke dalam hatinya..
cinta kepadaku adalah keranaMU..
namun..
andainya dia bukanlah jodoh yang
ditetapkan olehMu kepadaku..
berikan aku kekuatan agar pasrah
dalam mengharungi ujian..
yang Kau berikan kepadaku......

Tips Menepis Cinta Sebelum Kahwin

-tegas dengan prinsip diri

-meletakkan misi yang jelas dalam hidup

-bersahabat dengan rakan sejantina yang soleh atau solehah

-mengekang hawa nafsu

-mendekati majlis ilmu

-akrab dengan Allah dalam ibadah dan kehidupan.

Bahaya Cinta Sebelum Kahwin

jika bercinta sebelum kahwin:

-ibarat lembu yang ditarik hidung oleh nafsu

-menyibukkan hati merindui makhluk yang tidak halal seperti membuka pintu bagi Syaitan menjalankan jarumnya untuk melupakan Allah

-hati akan terseksa dengan barah rindu

-rindu palsu akan membelenggu minda hingga ia terjajah dan terhina di bawah jajahan Syaitan

- fitnah cinta ibarat racun yang akan membunuh akal, jiwa dan perasaan.

Blog Kajian Tindakan

kepada sapa2 yang melawat blog ni...
anda juga boleh melawat blog kajian tindakn saya www.nawalsamsudinktdp.blogspot.com

dalam blog tu saya memuatkan sedikit info atau maklumat mengenai kajian tindakan..semoga anda semua akan mendapat manfaat walaupun sedikit...
;-)

Result Exam???

bila nak kuar ni result exam...
aku dah takut gilerrrrrrr ni...
moga2 dapat jugak la result yang elok..tp...usaha aku x seberapa...

Ya Allah..
kau berilah kami kejayaan di dunia dan akhirat..
bantulah kami...
permudahkanlah urusan kami...
kuatkan semangat kami...
kau bagilah kami senua pelajar DPLI dapat keputusan yang baik...smuanya 3.0 ke atas...
aminnn....

Sem Baru

Seminggu dah berlalu sem baru...
arini baru aku tergesa2 siapkan nota penyelaras DPLI..huhuhu...
bila nak berubah...

huhu..walaupun baru seminggu...dah banyak assgnmnt dapat...
aku kena mula dari sekarang...
yakin boleh!!!!!

Monday, March 23, 2009

dilema...

aku dlm dilema....
huhu..aku xtau nak buat pilihan nih....
ya Allah..bantulah hambamu ini...berilah petunjukmu kepada aku...

kawan2....syuhada..ain...basirah..huda...ida....
hampa semua kekuatan aku untuk trus brada di bumi UKM meneruskan pjuangan aku sebagai pendidik....kak khai ngn kak awa plak pndorong aku untuk ke JAKIM...

adakah aku layak untuk memegang jawatan itu???kerdil dan hinanya diri aku untuk memegang jawatan itu...kak khai memg la sangat layak...aku ni,,apa yg ada???ilmu pun kurang....pngalaman pun ciput...

tp..aku tahu..stiap yg ditakdirkan untuk aku...terselit seribu hikmah di sebaliknya....syukur padaMu ya Allah...terlalu besar kurnianMU kepadaku...aku ja yang xbersyukur...ampunkan dosa aku Ya Allah...terimalah taubat aku ya ALlah...

Saturday, March 21, 2009

SEBUAH KISAH DI SEBALIK PPSMI

“Hah…Mama dah carikan kerja untuk hang. Jadi cikgu kat sekolah kawan Mama. Mau?” kata mak aku semasa kami dalam kereta, pulang ke Kedah dari KMB setelah aku tamat belajar di situ sekitar 2004.



Aku memandang kosong ke luar tingkap kereta. Warna merah senja masih lagi di situ, belum pudar. Cantik!“Ma…malaih lah. Kalau boleh oghang nak gheja macam Tu’ai, jadi maintainer kat kelab bowling kat City Plaza tu. Best sket.” aku menjawab malas sambil mataku menjeling kepada Tu’ai, adikku di sebelah. Fikirku, bolehlah kami keluar petang ke tempat kerja dan balik awal pagi. Sambil-sambil tu bolehlah merewang ke tengah-tengah bandar Alor Setar sebelum balik ke rumah. Bila lagi?



“Hang jangan nak menggatai. Mama dah habaq dah kat Cikgu Cek Puteh. Esok lusa hang pi daftaq kat sekolah tu.” mak aku membantah.“Laa…ingatkan nak bagi option tadi. Rupa-rupanya arahan mandatory.” cetus hati aku.



Merah senja di luar tingkap makin pudar. Lebuh raya PLUS nampak kosong. Seperti fikiran aku yang kosong.“Apa aku nak buat kat sekolah tu nanti? Dah la kena mengajaq Bahasa Inggeris. Tingkatan 4 ngan 5 plak tu. Sastera lagi. Mampoih.” Hati aku terus merungut tak puas hati. Tapi apa boleh buat, arahan mandatori…Habis takat tu…



Bermula episod diri aku diberi peluang mengenali sendiri apakah erti perjuangan memartabatkan anak bangsa dari kaca mata seorang guru, yang dikerah mendidik pelajar luar bandar (kalau boleh aku katakan, sekolah yang aku pergi ini adalah sekolah yang lagi luar daripada ‘luar bandar’. Maknanya sangat- sangat terpencil).



Aku menjadi cikgu ganti, menggantikan seorang guru lain yang cuti bersalin. Dan sekali sekala aku masuk ke kelas-kelas tingkatan yang lain, menjenguk apa yang pelajar-pelajar di sana sedang buat sewaktu ketiadaan guru.Biar aku ceritakan…



Adegan 1:


Biasalah, sesi perkenalan menjadi modal utama untuk cikgu baru macam aku untuk ‘skip’ hari pertama daripada kena mengajar. Ni yang berlaku di sebuah kelas tingkatan 5 Sains 1.


“ Ok class, My name is Haikal. Your new English teacher here, for 2 months bla..bla..bla.”


“Now I would like to know each of you before I begin my lesson. Please state your name, ambition and where are you from. Ok, let us start from you.”


“ Err…sir. Saya tak pandai cakap Inglis. Bahasa Melayu boleh dak?”


Aku jawab : “ Cuba, takpa salah pun. saya pun bukan pandai cakap omputih.”


“ I is Syahrul (nama rekaan). Yang lain saya tak gheti sir.”


“Ok takpa…teruskan. Saya tanya tadi cita-cita dan tinggai kat mana.”Dalam hati : “Mampoih, macam mana aku nak mengajaq dalam BI ni? Kalau kelas 5 sains 1 pun tak berapa gheti BI?”



Adegan 2:


Ada satu hari tu, aku kena masuk ke kelas tingkatan satu. Cikgu yang sepatutnya berada dalam kelas tu tak datang. Sekali lagi, sesi berkenalan, sebab aku memang tak disuruh mengajarpun.


“Nama saya cikgu Haikal. Saya masuk mai ganti cikgu Sharifah. Saja nak berkenalan dengan kamu semua. Soghang-soghang bangun dan habaq nama dengan cita-cita. Hah kamu…mula!”


“Nama saya Rosdi. Cita-cita nak jadi..emm…perbaik gheta. Pak saya ada kedai pomen gheta kat pekan.”


“OK takpa, kamu!” aku menuding pada seorang pelajar yang berdiri kat pintu, gaya macam nak lari keluar dari kelas.


“Saya…nama Ku Nazim. Cita-citaku nak jaga lemu pak ku” Memang disebut LEMU, bukan lembu. Jawab Nazim serius dalam loghat Kedah hulu yang pekat. Lembu pun kedengaran lemu. Saya diganti dengan ku…bahasa diri kebiasaan bagi orang-orang kampung kat tempat aku.


“Sebab apa nak jaga lembu?”“Ku tak tau dey. Pak ku banyak Lemu. Dia pun dok sughuh ku jaga lemu dia.”


“ Oo…ya ka?” aku menyetujui kata-katanya



Dalam hati : “Bertuah betul orang bandar. Anak-anak semuanya bercita-cita tinggi. Nak jadi doktor, saintis. Paling komanpun polis. Tapi kat sini. Cukuplah kalau boleh warisi apa yang bapak depa ada. Mungkin depa ni masih naif…tapi kalau dibandingkan dengan anak bandar yang sebaya, depa ni jauh naif. Seolah-olah tiada langsung cita-cita.”



Dan memang benar, pelajar-pelajar di sini memang datang ke sekolah bukan kerana ingin belajar. Tetapi kerana ingin berjumpa kawan-kawan. Itu sahaja dorongan mereka untuk terus berada di sekolah dari jam 7.30 pagi hingga jam 2 petang. Dan peluang daripada kedatangan mereka ke sekolah itulah yang digunakan oleh guru-guru untuk menumpahkan ilmu yang sedikit buat bekalan anak bangsa ini.Lalu…bagaimana ingin mempunyai cita-cita?



Adegan 3:


Aku diberi amanah untuk menanda kertas peperiksaan Bahasa Inggeris dan English in Science and Technology (EST) - Tingkatan 4 dan 5.Untuk Tingkatan 4…semua gagal (fail) untuk 2 mata pelajaran yang aku tandakan tu.Untuk Tingkatan 5…ada seorang dua sahaja yang lulus ataih pagaq EST. Untuk Bahasa Inggeris, ramai jugak yang lulus tetapi sekadar lulus. Tak lebih dari itu. Itu pun…aku kena jadi seorang pemeriksa yang sangat bermurah hati.



Bila ditanya kepada guru-guru lain tentang perkara itu : “Hah…besa la tu. Budak-budak sini bukan gheti BI. Lepa (Depa/mereka) bukan maupun belajaq BI. Sabit tu (sebab tu) kalau hang tengok budak-budak yang ambik Sains dengan Math dalam BI kat sekolah ni semua tak luluih. Habuk pun takdak.” Kata seorang cikgu lelaki, sambil menghisap rokok daun yang digulung sendiri, sewaktu kami bersembang di kantin.



“Kalau dulu, waktu dua-dua subjek ni lepa ajaq dalam BM pun student tak pandai. Ni pulak nak mengajaq dalam BI. Punah anak bangsa hang tau dak Haikal. Lepa ni orang kampung. Satu hapa pun depa tak gheti. Lagi nak suruh belajaq dalam BI. Apa punya otak pun aku tak tau.” Sambung cikgu itu dalam nada kesal bercampur geram. Ada juak-juak meluat di mukanya.



“PUNAH ANAK BANGSA” terngiang lagi perkataan tu dalam fikiran aku sampai sekarang.



Adegan 4:

Satu hari tu, aku masuk mengajaq BI kat dalam kelas tingkatan 4 Perdagangan. Ada 4 orang pelajar lelaki sewaktu aku sedang mengajar di depan, depa dok berkumpul 4 orang dalam satu bulatan kat belakang.


“Tu kat belakang, hangpa tengah buat apa tu?” Aku dah tak cakap Inggeris lagi dah dalam kelas (Pelik kan? Mengajar Bahasa Inggeris dalam Bahasa Melayu. Tapi apa boleh buat... payah…susah. Kesian dengan mereka yang tak faham apa-apa).Ada budak lain yang tolong jawabkan soalan aku tu, tapi dalam keadaan yang separuh berbisik:


“Depa tengah main Sing-Kong Sir.”


“Menatang apa tu?” aku bertanya kehairanan.


“Judi!” (Sing-kong: lambung duit syiling, pastu pakat-pakat teka kepala ka ekoq. Sapa betoi dia dapat duit syiling tu)


“Budak-budak kat belakang! Baik hangpa berenti sebelum saya panggil PK HEM. Kalau tak mau belajaq, Hangpa dok diam-diam kat belakang. Tidoq!” Tegas aku dalam nada separuh bengang.



“Ok sir.” Jawab seorang dari mereka dalam keadaan senyum. Aku hanya mampu geleng kepala dan teruskan pengajaran “Mari Mengenal Bahasa Inggeris”



“Ok kelas…kalau I…padan dengan Am”


“I am”


“Kalau he atau she yang maksudnya Dia…padan dengan Is”


“He is”



Itu antara situasi-situasi yang berlaku di luar bandar. Ops…di luar lagi daripada luar bandar. Sekolah tempat aku mengajar tu, ada antaranya pelajar Siam. Memang di utara Kedah ramai orang Siam dan anak-anak mereka ini dihantar ke sekolah-sekolah kerajaan, macam juga orang melayu.



Kesimpulan mengenai Sistem Pendidikan Malaysia:



1. Hancur


Sistem pendidikan yang hanya memihak kepada orang di bandar memang hancur. Dulu, bolehlah pelajar-pelajar luar bandar ni dapat walaupun sedikit ilmu Sains dan Matematik kerana mereka faham apa yang diajar sebab diajar dalam bahasa ibunda mereka. Sekarang? Tak dak!



Alasannya adalah untuk mewujudkan semangat persaingan. Kalau tak dipaksa, mereka tak akan belajar. ITU ALASAN SEMATA-MATA!Berpijaklah ke bumi yang nyata wahai menteri-menteri terutamanya Menteri Pelajaranku! Cuba kalau hangpa yang datang mengajar di sekolah tu. Hangpa akan jadi tertekan seperti juga guru-guru di situ. Malah sepatutnya lebih lagi. Sebab hangpa menteri yang bertanggungjawab atas apa yang terjadi. Budak-budak di sekolah hilang langsung minat untuk belajaq Sains dan Matematik. Sampaikan soalan 4 divide by 2 equals? pun…terkial-kial nak kena cari makna divide dan equal dulu.



2. Tak Adil


Cikgu-cikgu di luar bandar dikerah melakukan macam-macam. Buat kelas tambahan itu ini. Pelajar bukan datang pun. Sebab mereka tak mahu.


Sebab apa tak mahu?


Sebab meraka tahu mereka tak akan lulus. Sebab mereka tahu, mereka akan hanya masuk paling tinggi pun ke Politeknik. Sebab mereka tahu, mereka tak akan ke mana. Tiada universiti dalam hidup mereka. Tiada obersi (oversea). Tiada…Tiada…Tiada!


Sebab apa mereka sebegitu, begitu pessimistic?


Sebab mereka tak mampu! Nak cari guru tuisyen macam orang bandar? Nak beli buku ulangkaji dua, tiga buah? Mana nak cari duit?



Ayah buat bendang tu pun tumpang bendang orang lain. Mak menoreh getah tu pun pokok getah orang lain. Abang gheja pomen gheta tu pun kat kedai pomen orang lain. Mana ada duit?Apa yang mereka ada?
Mereka ada kelas tambahan di sekolah yang jadi tenaga pengajarnya adalah cikgu-cikgu sekolah tu jugak. Yang pagi tadinya mengajar dalam kelas dan mereka tak faham. Petang, bila buat kelas tambahan, cikgu yang sama jugak. Mestilah tak faham jugak.



“Habeh tu, buat apa aku mai kelas tambahan?”



3. Mengarut


Tok-tok menteri…saya nak tanya. Ada dak hangpa hantaq anak-anak hangpa mengaji kat sekolah kerajaan macam yang kat atas? Paling koman pun, SBP (Sekolah Berasrama Penuh). Paling koman pun MRSM. Dan yang paling menarik…Pak Menteri yang dok push supaya sistem yang ada sekarang ni diteruskan pun hantaq anak belajaq kat sekolah swasta!



Tolonglah Pak Menteri. Berpijaklah di bumi nyata. Takkan bila hari ni Bahasa Inggeris menguasai dunia, kita belajaq Sains Matematik dalam BI. Esok lusa kalau Bahasa Cina naik jadi bahasa utama dunia? Waktu tu hangpa terketaq-ketaq nak suruh orang melayu belajaq Sains Matematik dalam Bahasa Cina? Tak ka bercelaru sistem pendidikan Malaysia waktu tu?



Kita ada golongan luar bandar yang mereka nak juga pandai sebagaimana orang-orang di bandar. Tapi mereka kurang kemampuan. Janganlah aniaya mereka. Kalau menteri sendiri pun tak hantar anak belajar di sekolah kerajaan…tidakkah itu mengarut???




Sedikit Pengalaman Manis:



1. “Sir…awat cepat sangat sir mengajaq kat sini? La ni baru kami rasa seronok sikit belajaq English.”



2. “Sir. Lepaih sir keluaq dari sekolah ni…saya malaih mai sekolah lagi dah.Tak best dah lepaih nih.”



3. “Sir, nanti kalau sir dah pi obersi, jangan lupa hantaq gambaq sir kat kami naa. Kami nak pi…mesti tak buleh punya. Tengok gambaq sir main saljipun kami dah rasa best. Sir jangan lupa naa.”



4. “Sir, nak ambik gambaq dengan Sir. Nanti takdak la kami teringat selalu kat Sir.”



5. “Ni sir…hadiah daripada kami. Kami share duit ramai-ramai ni Sir.” (menitis air mata aku bila aku bukak kotak hadiah tu…hadiahnya hanyalah sebuah jam loceng yang baru semalam aku nampak ada dijual di pekan sehari…harganya hanyalah sekitar RM2)



6. “Sir…ni ada sorang budak dia lukih gambaq sir. Tapi dia malu nak bagi sendiri kat Sir.” “Mana dia?” Aku tanya kembali. “Dia tak mau mai sekolah hari ni…dia sedih.”



7. “Ok kelas, hari ini hari last saya ajaq hangpa kat sini. InsyaAllah kita jumpa lagi. Kalau sapa-sapa nak kontek saya, saya bagi alamat emel. Kalau ada yang pi CC (cyber cafĂ©) kat pekan tu nanti, tulih la emel kat saya. Tulih dalam Bahasa Inggeris tau. Biaq salah pun takpa. Kalau dak…saya tak mau layan.”



Dan sehingga ke hari ini…memang ada yang menulis pada aku…tapi dalam BI yang dhaif. Takpalah…semangat kalian aku hargai.



(Diceritakan oleh Penulis - Haikal Ghazali, yang kini hampir menamatkan pengajian beliau dalam bidang perubatan)

Monday, March 16, 2009

welcome to my space

ahlan wa sahlan

from nawal